Issue No. 72 / December 2008 "Design"

Table of contents

    • 98 Preface
    • 100 Tom Holert Design and Nervousness
    • 109 Planning and Democracy / An interview with Tomás Maldonado by Jesko Fezer
    • 115 Sven Lütticken Under The Sign of Design
    • 122 Ruth Sonderegger Transgression Required / A comment on Jaques Rancière
    • 126 Helmut Draxler Ambivalence and Actualization / Exhibition Design as Artisitic Practice
    • 131 Regina Bittner Design City - City without manual?
  • Rotation

    • 136 Jason Smith To have done with critique / On Alain Badiou's Affirmative Inaesthetics
  • Mit Verlaub

    • 160 Lars Gertenbach Anmerkungen zum Neo-Liberalismus
  • Short Waves

  • Besprechungen

    • 141 Neoliberal Gothic
      Yates McKee on Stephan Dillemuth and Nils Norman at Reena Spaulings Fine Art, New York
    • 191 De Kooning am Flachbett
      Stefan Neuner über Josh Smith in der Galerie Eva Presenhuber, Zürich und im MUMOK, Wien
    • 196 Eine soziale Dreiecksbeziehung: Mensch, Umwelt, Politik
      Susanne Leeb über "Soziale Diagramme. Planning Reconsidered" im Künstlerhaus Stuttgart
    • 145 The Mummy Returns
      Ben Carlson on Daniel McDonald at Broadway 1602, New York
    • 147 Restless Archive
      Adam Szymczyk on Tadeusz Kantor at the Migros Museum, Zurich
    • 208 Grenzen der Verzweiflung
      Felix Ensslin über "German Angst" im n.b.k., Berlin
    • 212 Mittendrin statt nur dabei
      Manuela Ammer über die "European Kunsthalle", Köln
    • 216 Index und Irritation
      Franziska Brons über Hiroshi Sugimoto in der Neuen Nationalgalerie, Berlin
    • 150 Working the Rooms
      Matt Saunders on Matt Mullican at Galerie Klosterfelde, Berlin
    • 226 Park Life
      André Rottmann über Tue Greenfort im Kunstverein Braunschweig
    • 231 Die Zeitgenossenschaft der Hochmoderne
      Susanne Leeb über Bridget Riley im Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris
    • 236 Retrospektive Schatten
      Markus Müller über Tobias Rehberger im Museum Ludwig, Köln
    • 241 beruf: Ausstellungsredakteur
      Miya Yoshida über 7. Gwangju Biennale
    • 247 Juliane Rebentisch
      Eine Reaktion auf Sebastian Egenhofer
  • Edition

  • Sonderedition