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Venedig Biennale Various Others 2022 CFA Berlin Berlin Art Week 2022 Documenta Fifteen Venedig Biennale Various Others 2022 CFA Berlin Berlin Art Week 2022 Documenta Fifteen
12. August 2022

THERE IS LIGHT SOMEWHERE Louisa Elderton on Sanya Kantarovsky at Capitain Petzel, Berlin

Representations of disfigured bodies, anatomical structures, organs, and stripped bones are proven painterly tropes employed to explore the human condition. Seen within the context of Sanya Kantarovsky’s recent exhibition at Capitain Petzel in Berlin, such motives invite a reading as a visceral reaction to violent conflicts in the present. The artist draws some of these connections himself, but foregrounds the more fundamental, timeless themes that underlie his new body of work. For example, the transience of life. But also, as Louisa Elderton elucidates, the intrinsic human drive to find hope.

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10. August 2022

Current Attractions

CONTAINER Lisa Jeschke über das, was noch nicht ist und jetzt schon fehlt

Der neuste Beitrag zu unserer Kolumne „Current Attractions“, in der Autor*innen verschiedener Disziplinen ein kulturelles Objekt vorstellen, das thematisch mit unserer aktuellen Ausgabe zusammenhängt, ist ein Gedicht der Lyriker*in Lisa Jeschke. Container erzählt unter anderem von der Trauer um das, was noch nicht ist und jetzt schon fehlt. Der Text ist Teil der aktuellen lyrischen Auseinandersetzung Jeschkes mit dem Arbeitstitel Beschreibung der FDP.

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June 2022

Current Issue

Issue No. 126
June 2022
„Mourning“

The June issue of TEXTE ZUR KUNST is dedicated to the politics of memory and forms of ritualized mourning in art and culture. Rather than focusing on an analysis of an ostensibly universal emotion or general state of affairs, the contributions look into the concrete and diverse practices of engagement with loss and grief as a continual challenge to society. Issue #126 addresses questions of loss and mourning in the context of racist and right-wing violence. At the same time, it draws attention to the transformative powers of grief.

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5. August 2022

NO SYMPTOMS HERE Pujan Karambeigi and Pierre Schwarzer on Marc Kokopeli at Reena Spaulings Fine Art, New York

While it might appear outdated or dowdy today, for many baby showers in the second half of the 20th century, a certain handmade gift could not be missing: a cake, visually resembling the style of wedding cakes, made from diapers, toys, and other products for infants – combining, in a somewhat cutesy manner, the ultimate hallmarks of the idealized nuclear family: marriage, reproduction, and consumption. Under its Dutch word, “pampertaart,” the artist Marc Kokopeli translates this tradition into sculptures of cars and other vehicles. Not only do they, as Pujan Karambeigi and Pierre Schwarzer argue, take viewers on a tour of their alleged pre-oedpical fixations, they also update Pop Art’s questions around consumer culture and serial production by both moving beyond anti-gestural obsession and replacing the nostalgia for a standardized mass-production with infinite possibilities for customization.

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29. July 2022

PATHOS UND POTENZ Stephan Schmidt-Wulffen über Matthias Herrmann in der Galerie Silvia Steinek, Wien

In den frühen 1990er-Jahren begann Matthias Herrmann mit fotografischen Inszenierungen des eigenen Körpers, heteronormative Identitätszuschreibungen zu hinterfragen. Wie der Künstler immer wieder betonte, ging es ihm dabei stets weniger um sich selbst, als um Bedingungen des Menschseins – speziell um gesellschaftliche Konventionen, die es mitunter erschweren. Mit Blick auf Herrmanns jüngste Ausstellung in der Wiener Galerie Silvia Steineck beobachtet Stephan Schmidt-Wulffen eine fortschreitende Hinwendung zu klassischen kunsthistorischen Themen und Fragen nach der Conditio humana, wie sie dem Autor in aktuellen genderpolitischen Positionen mitunter fehlen. Als Leitmotiv der Schau stellt Schmidt-Wulffen Hermanns künstlerische Auseinandersetzung mit der Vergänglichkeit heraus – und thematisiert damit auch die Geschichtswerdung einer Vergangenheit, die den schwulen Körper einst in neues Licht setzte.

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Artists' Editions

Ser Serpas, "Alice (Language) Practice 5", 2022

27. July 2022

Current Attractions

SUMMER SMASH Steven Warwick on “Lawrence of Belgravia” by Paul Kelly

Embraced by neoliberalism and idealized within the art world and beyond, the notion of a “labor of love” carried out as an lifelong uneconomic commitment is bound to come with some losses. In the latest iteration of our column Current Attractions – which continues the theme of our issue on “Mourning” – the artist, musician, and writer Steven Warwick reflects upon the supposedly failed career of Lawrence, the mind behind the British bands Felt, Denim, and Go-Kart Mozart. Warwick’s observations are based on Paul Kelly‘s documentary Lawrence of Belgravia, which was recently reissued by the BFI.

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22. July 2022

WEAVING DIFFERENCES Sabeth Buchmann and Camila Sposati on Lygia Pape at K20 Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf

The recent focus on the so-called global South has led to a wealth of retrospectives and rediscoveries of influential artists who hitherto had comparatively little presence in the European and US-American exhibition landscape. Lygia Pape’s retrospective at K20 Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen focuses on the sensual qualities which characterize the Brazilian artist’s oeuvre – be it her sculptural book works, walk-through installations, constructivist woodcuts, or her poetic-activist work as a filmmaker. A contemporary of Lygia Clark and Helio Oiticia, Pape was a formative figure of the neo-concrete movement and took on an active role in the resistance against the military dictatorship. Here, Sabeth Buchmann and Camila Sposati emphasize Pape’s commitment to indigenous cultures in Brazil and other facets of her practice that, in their view, got partially lost in the show’s presentation.

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20. July 2022
Issue No. 86

HISTORISCHES BEGEHREN Philip Ursprung über Claes Oldenburg im Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien

In Andenken an Claes Oldenburg, der vorgestern verstarb, wiederveröffentlichen wir eine Besprechung aus der Ausgabe The Curators von 2012. Unter dem Titel „Claes Oldenburg: The Sixties“ nahm die Ausstellung, die damals im Wiener mumok gezeigt wurde, das Frühwerk des Künstlers in den Blick und trat dazu an, geläufige, allzu eindimensionale Etikettierungen zu konterkarieren. Philip Ursprung rezensierte die Schau mit besonderem Fokus auf Fragen der Kontextualisierung: Gelang es, das Wirken des Künstlers in seinem zeitlichen Zusammenhang nachvollziehbar zu machen? Gaben die einzelnen Werkserien hinlänglich Rückschluss auf ihre Entstehungsbedingungen? Genügten Dokumente und Archivalien zu Oldenburgs Arbeitsprozess, um seine frühen Arbeiten und Beweggründe zu erfassen oder wäre doch der Bezug zum künstlerischen Werk von Zeitgenoss*innen notwendig gewesen?

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15. July 2022

DIE SPRACHE DER LANDSCHAFT Esther Buss über die Filme des Sommerfests im Kino Arsenal, Berlin

Die kritische Auseinandersetzung mit dem Anthropozän ist in den letzten Jahren nicht nur verstärkt Thema aktivistischen Engagements geworden, die Debatte um das Verständnis von Natur wird längst auch mit künstlerischen Mitteln geführt. Dabei geht es immer wieder um das Problem, wie der menschliche Blick das Wesen anderer Spezies überhaupt erfassen kann. Die Filmkritikerin Esther Buss hat einige der Filme des Sommerfests im Berliner Kino Arsenal auf diese und ähnliche Fragen hin angesehen. Buss beobachtet, wie die Kamera sowohl menschlichen Protagonist*innen in postindustrielle Landschaften folgt als auch den Versuch unternimmt, nichtmenschlichen Organismen näherzukommen.

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TEXTE ZUR KUNST stands for controversial discussions and contributions by internationally leading writers on contemporary art and culture. Alongside ground-breaking essays, the quarterly magazine – which was founded in Cologne in 1990 by Stefan Germer (†) and Isabelle Graw and has been published, since 2000, in Berlin – offers interviews, roundtable discussions, and comprehensive reviews on art, film, music, the market, fashion, art history, theory, and cultural politics. Since 2006, the journal's entire main section has been published in both German and English. Additionally, each issue features exclusive editions by internationally renowned artists, who generously support the magazine by producing a unique series.